Mundial to globalne wydarzenie, wielka machina marektingowa. Oglądając kampanie największych marek można odnieść wrażenie, że nie reklamy są dla mundialu, ale mundial dla reklamy, jakby w tej całej piłce chodziło jedynie po to, aby mieć pretekst i inspirację do ciekawych przekazów.
Na początku najwięksi. Z czystej uczciwości, braku miejsca i oszczędności pióra klawiatury, pominę świetne (jak zawsze!) reklamy firm sportowych z Nike i Adidasem na czele. Producenci z branży Audio i RTV to kolejni potentaci reklam okołomundialowych. Z niezwykle ciekawym projektem pokazał się lider segmentu – SAMSUNG. Choć reklama wisi na YouTube dopiero niecałe 3 tygdonie już ma 150 tys. wyświetleń.
O radości związanej z futbolem (i oglądaniem go w najwyższej jakości) komunikuje największy konkuret koreańskiego giganta, firma SONY, oficjalny partnter Mistrzostw Świata w Brazyli.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ufONyhNqb8o[/youtube]
Emocje: bezcenne. Za wszystko inne zapłać…
Na polskim rynku światowi giganci zaproponowali również rozwiązania nie tylko wizualne, ale rzeczywiste oferty z międzynarodową piłką nożną w tle. Pierwsza firmą, która mocno wystartowała z promocją mundialowi, był oficjalny sponsor Mistrzostw – VISA. Polscy konsumenci płacąc kartami Visa, mogli wygrać sześć dwuosobowych wyjazdów do Brazylii wraz z biletami na mecze mistrzostw, zakwaterowaniem i kieszonkowym. Choć główne nagrody zostały rozlosowane to nadal, do 16 czerwca, w cotygodniowych losowaniach można zdobyć karty przedpłacone Visa (co tydzień do zdobycia jest 5 kart o wartości 2000 zł każda, 50 kart o wartości 500 zł oraz 40 kart BP SuperCard umożliwiających zakupy o wartości 250 zł na stacjach BP).
Nieco lepiej wypadł na polskim rynku Hyundai. Jako oficjalny partner 2014 FIFA World Cup za przetestowanie jednego z modeli oraz wzięcie udziału w konkursie oferuje możliwość wygrania Hyundaia ix35 lub jednej ze stu piłek Brazuca. Ponadto koncern przygotował limitowane wersje swoich flagowych samochodów: i10, i20, ix20, i30, ix35 oraz i40 w wersji Brasil w specjalnych cenach.
McDonald’s, jeden z najbardziej rozpoznawalnych sponsorów mistrzostw, nadal czeka ze swoją promocją w restauracjach. Niezłym pomysłem była natomiast promocja firmy Coca-Cola – 150 tysięcy piłek w zamian za zebrane nakrętki rozeszło się ”na pniu”. Podobną ofertę przedstawiła też konkurencja – Pepsi Co. (nie jest sponsorem Mundialu).
Spośród wielu banków działających w Polsce kibiców piłkarskich postanowił ściągnąć do siebie na razie tylko mBank. Bank ten zaproponował piłkarską lokatę strukturyzowaną pod nazwą Mistrzowska Piątka. Lokata oparta jest o koszyk pięciu spółek, sponsorów Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Brazylii (Adidas, Sony, Continental, Anheuser-Busch InBev – producent piwa oraz McDonald’s). Oferta depozytowa dostępna jest w dwóch wariantach – na rok lub na dwa lata. W tabeli oprocentowania czytamy, że roczna stopa zwrotu z inwestycji może wynieść siedem procent. Jak w przypadku każdej standardowej struktury możemy nic nie stracić, ale tez nic nie zyskać. W zamian za to zamrozimy nasze na pieniądze na długo. Bank nie pobiera prowizji za uruchomienie lokaty.
Futbol, prąd i gaz
W liczby postanowił z klientami zagrać także jeden ze sprzedawców prądu i gazu. DUON wprowadził na rynek energii ofertę POLSKIE RIO. Wykorzystując swoją wiedzę w typowaniu wyników poszczególnych mundialowych rozgrywek, odbiorcy energii elektrycznej będą mieli szansę wygrać darmowy prąd. Firma przekonuje, że najlepsi mogą zapomnieć o rachunkach nawet przez dwa lata. Za poprawne typowanie drużyn, jakie wezmą udział w kolejnych fazach rozgrywek uczestnik konkursu otrzyma określoną, zgodną z regulaminem liczbę punktów, których końcowa liczba przełoży się na ilość miesięcy darmowej energii elektrycznej, jaką otrzyma w momencie podpisania umowy z DUON.
Oczywiście nie można zapominać o ofertach sieci handlowych. Tradycyjne wyprzedaże w Media Markr, Saturn i EURO RTV AGD (choć bez takich szaleństw jak przy turniejach gdy grali Polacy) koszulki i trąbki kibica w dyskontach oraz maści wszelakiej oferty w pubach i klubach.
Już za kilka chwil mudnial będzie wszędzie, nawet w lodówce (mundialowe treści nie tylko na piwie, chipsach i coli, ale przecież też na żelkach, mleku i chlebie tostowym) tymczasem fanów unikatowego połączenia piłki nożnej i marketingu przedstawiamy 7 najlepszych reklam wokół mundialu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o_U0LuIrw3k[/youtube]źródło:
http://www.sport.pl/mundial2014/56,128351,16115407,Najlepsze_reklamy_przed_mundialem.html
http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/802120,mundial-brazylia-2014-promocje-na-mistrzostwa-swiata-w-pilce-noznej.html